wtorek, 21 października 2014

Prażuchy smażone z sosem czosnkowym

Prażuchy robi się w moim domu od dziecka. Robiła je moja babcia, robi je mama, teraz przyszła też kolej na mnie. Nie wiem dlaczego, ale w mojej rodzinie mówi się na nie również  "dziady". Ja jednak wolę "prażuchy", jakoś milej mi się kojarzy:) 
Typowe prażuchy to rozgniecione ziemniaki z zaparzoną mąką, wyłożone na talerz i okraszone albo skwarkami albo cebulką. Ja dodatkowo smażę je w formie klusek na złoty kolor. Tworzy się pyszna, chrupiąca skórka, która jest chyba najlepszą częścią tego dania! Do tego zawsze podaję schłodzone mleko, ale myślę, że równie dobrze sprawdzi się maślanka, albo kefir. Dzisiaj dodatkowo zrobiłam lekki sos czosnkowy, w którym maczałam prażuchy. 
Danie jest dosyć sycące, całkiem szybkie w przygotowaniu i przede wszystkim tanie. 


Składniki (na ok. 30 szt.)

Prażuchy:
  • 1 kg ziemniaków
  • ok.300 g mąki pszennej
  • sól
  • olej
Sos czosnkowy:
  • 100 g jogurtu naturalnego
  • 1 łyżeczka majonezu 
  • 2 małe ząbki czosnku
  • sól i pieprz 
  • mały pęczek koperku
 Dodatkowo:
  • pęczek koperku
  • mleko


     Wykonanie:
    Ziemniaki obrać, ugotować z dodatkiem soli, a nawet lekko rozgotować. Odlać ok. 2/3 zawartości wody, a do reszty gorącej wody i ziemniaków wsypać mąkę. Potrząsnąć lekko garnkiem, aby mąka wymieszała się z ziemniakami. Nakryć przykrywką i odstawić na ok. 10-15 min. Po tym czasie dosypać odrobinę soli i rozgnieść tłuczkiem do ziemniaków jednocześnie mieszając dokładnie wszystkie składniki do momentu aż powstanie gęsta, trochę gumowa, jednolita masa. Odstawić do ostygnięcia.
    W tym czasie przygotowujemy sos: jogurt mieszamy z majonezem, solą, pieprzem, posiekanym koperkiem i rozgniecionym czosnkiem. Mieszamy i odstawiamy do lodówki.
    Gdy masa ostygnie formować z niej średniej wielkości kulki lekko spłaszczone i smażyć na rozgrzanym wcześniej oleju na złoty kolor.
    Podawać gorące, obsypane koperkiem, z dodatkiem sosu czosnkowego i szklanką zimnego mleka.

    Smacznego!

    2 komentarze:

    1. Dzięki za przepis :) Moja babcia zawsze podsmaża prażuchy i dodaje je do kapuśniaku z kiszonej kapusty, polecam to połączenie !

      OdpowiedzUsuń